УЧЕБНА ДОКУМЕНТАЦИЯ на Магистърска програма „АДАПТИРАНА ФИЗИЧЕСКА АКТИВНОСТ И СПОРТ” (MAFAS) Образователно– квалификационна степен: Магистър Област на висшето образование: 7.0. Здравеопазване и спорт Професионално направление: 7.6. Спорт Специалност: Адаптирана физическа активност и спорт Професионална квалификация: Магистър по адаптирана физическа активност и спорт Форма на обучение: Редовно, Задочно Продължителност на обучението: Една година /1,5 години адаптивно/ Квалификационна характеристика І. Аргументация на необходимостта от специалисти - В съвременния период се прилага обща политика за особеното значение на спорта в Европа и неговите социални функции с оглед подобряване на качеството на живот сред нарастващия брой лица със специфични нужди (над 15% от населението на Европейския съюз). Осъществява се бързо развитие и разпространяване на единна европейска стратегия за образователна и социална интеграция, насочена към мотивиране, осигуряване на достъп и на възможности на хора с увреждания (особено на подрастващи) за практикуване в широки граници на двигателни активности и спорт в различен контекст: рекреация, състезания (елитен спорт), училищен спорт, спорт за всички. - Практиката показва, че във висшите училища в България този профил на специалност не е достатъчно промоциран, което определя актуалността на обучението в тази област и приноса на Националната спортна академия ,,Васил Левски” за кадровото обезпечаване със специалисти по адаптирана физическа активност и спорт в системата на физическото възпитание и спорта. - Адаптираната физическа активност е нова учебна дисциплина и университетска образователна специализация. В световната практика АФА се използва като обобщено понятие за мултидисциплинарно познание от редица области като физически възпитание (образование), свободно време (рекреация), танци и реадаптация за инвалидизирани хора в различна възраст през целия им живот. Тя включва всяко движение, физическа активност и спорт и се базира върху способностите и мотивите на хора със специфични нужди, които не ограничават практикуването в обикновения живот. - Обучението е насочено към разширяване и задълбочаване на усвоените в първата образователно-квалификационна степен ,,бакалавър” фундаментални теоретични и методико-практически знания и умения и към придобиване на интердисциплинарни познания и специализирана подготовка в областта на адаптираната физическа активност и спорт за хора с увреждания, които допринасят за положително въздействие върху функционалното и психическото състояние на тази категория от граждани в неравностойно положение, както и за преодоляване на обществените бариери спрямо увреждането и различието чрез физическо образование и спорт.
ІІ. Квалификационен стандарт: ІІ.1.Област и обхват на знанията Студентът, придобил професионалната квалификация ,,Треньор по адаптирана физическа активност и спорт” – степен ,,магистър” по специалността ,,Адаптирана физическа активност и спорт” е необходимо да притежава професионални знания относно: - състоянието и тенденциите в развитието на адаптираната физическа активност и спорт като интердисциплинарна област на познание, теория, практика и подход за признаване на действителността, средство за социално включване, равнопоставеност на възможностите и улесняване на интеграцията на хора с увреждания в общността; - европейските образователни системи по физическо възпитание и спорт, дидактика на АФА и спорт – интегриране/ включващо обучение в общообразователните училища на ученици със специални образователни потребности, контрол и оценка на физическата годност и нейните компоненти при подрастващи, възрастни и лица с увреждания; - медико-биологичните, биомеханичните и психологичните аспекти на АФА, насочени към изследване и управление на практикуваните физически и спортни активности при хора с увреждания в различен контекст и с конкретна насоченост; - науката за човешките движения и спорта в условията на тренировъчните натоварвания и приложно адаптиране в рамките на екосредата с оглед индивидуалния достъп до двигателни и спортни дейности на лица с увреждания; - особеностите на техниката на движенията и особеностите на методиката на обучение по вид адаптиран спорт – планиране, контрол и оценка на подготовката, съобразени с възможностите и дефицита (физически, интелектуален, сензорен) на занимаващите се; - адекватното прилагане на педагогическите средства, методите и подходите с цел осигуряване на ефективността на тренировъчната дейност по вид адаптиран спорт; - нормативните документи на международните организация за защита на правата и на достойнството на хората с увреждания и ,,засилване на възможностите за прилагане на правата и за физическа активност чрез гарантиране на достъпа и чрез промоциране на участието в ежедневния спорт на всички нива, както и на участието на деца с увреждания, на базата на равнопоставеност с другите деца, в двигателни активности за развлечение и спорт” (Международна конвенция на ООН /изм. и доп. на член 30 от 13.12.2006/), Бялата книга за спорта, 2007 и др.; - владеене най-малко на един чужд език; - свободно използване на специализираната терминология по АФА и спорт и компютърна грамотност. ІІ.2. Област и обхват на уменията Студентът, придобил професионалната квалификация "Треньор по адаптирана физическа активност и спорт"– степен "магистър" по специалността "Адаптирана фиическа активност и спорт" е необходимо да притежава следните професионални умения: - Да организира, ръководи и провежда обучение по вид адаптиран спорт, съобразени с възможностите и дефицита (физически, ментален, сензорен) на занимаващите се. - Да взема управленчески решения при реализиране на учебно-тренировъчна дейност по вид адаптиран спорт с различни сфери на приложение като рекреация/ състезание/ масов /елитен параолимпийски спорт и да обогатява педагогическия опит в областта на АФА и спорт. - Даизготвя и прилага специализирани методики и програми по вид адаптиран спорт с обучителна, тренировъчна и рекреационна насоченост (в свободното време и отдиха) за хора с увреждания в различни възрастови групи. - Да използва терапевтичния ефект на АФА и спорт в рехабилитационната дейност за хора с увреждания. - Да разработва и координира проекти по АФА и спорт за хора с увреждания като средство за oбразователна и социална интеграция и здравна профилактика. - Дапланира, контролира и оценява ефективността на приложените адаптирани физически активности и спорт. - Да взима решения, свързани с управление на състоянието на обекта на въздействие, чрез методите и средствата на АФА и спорт. - Да изучава, обобщава и прилага положителния опит и добрите практики по профила на специалността и системно да обогатява и повишава професионалната си квалификация. - Да провежда преподавателска дейност. - Да провежда самостоятелна научноизследователска работа в областта на АФА и спорт. ІІ.3. Професионална реализация на кадрите Завършилите магистърска програма “Адаптирана физическа активност и спорт” имат възможности за професионална реализация като: - треньори по АФА и спорт (състезателен / елитен спорт, рекреационен спорт, спорт за всички) в спортни клубове и федерации в зависимост от вида на увреждания (физически, сензорен, интелектуален); - преподаватели и/или треньори по адаптирано физическо възпитание и спорт в общообразователните училища, колежите, висшите училища, ресурсните центрове, специалните училища и дневните центрове за социална и физическа рехабилитация; - инструктори по адаптирана физическа активност и спорт за хора с увреждания в лечебно-оздравителните и в центровете за рехабилитация и реадаптация, както и в специализираните социални заведения за хора с увреждания; - инструктори и/или треньори в спортните комплекси, фитнес клубовете и др. в публичния, частния и неправителствения сектор с възможности за осъществяване на физическа активност и спорт, като средство за социална адаптация и интеграция на хора с увреждания; - експерти и/или ръководители на проекти по адаптиран спорт за хора с увреждания в системите на образованието, физическото възпитание и спорта, здравеопазването, социалните грижи и туризма със спортно-образователен, рекреационен и лечебно-оздравителен характер; - да провеждат преподавателска дейност; - да извършват научноизследователска работа в областта на АФА и спорт; - да се подготвят за покриване на изискванията за научно-образователната степен ,доктор”.
ІІІ. Изисквания за придобиване на образователно-квалификационната степен по специалността: Квалификационната характеристика поставя следните изисквания пред обучението на студентите, добиващи професионална квалификация „Треньор по адаптирана физическа активност и спорт” с образователно-квалификационната степен „магистър”: - Задълбочена научно-теоретична и специализирана подготовка по специалността ,,Адаптирана физическа активност и спорт”. - Усвояване на научноизследователската и научно-приложната дейност в областта на спорта за хора с увреждания. - Осигуряване на условия за образователна мобилност на студентите, в т.ч. международна сравнимост на получаваните знания и придобитите умения. - Развитие на способности за гъвкава адаптация в условията на социални, икономически и други промени. - Овладяване на теоретични знания и практически умения, които да позволяват реализация в широк кръг от дейности в областта на АФА и спорта за хора с увреждания. - Придобиване на знания и умения за упражняване на специалността в цялото й разнообразие и разновидности. - Получаване на подготовка, осигуряваща адаптивност и мобилност в различните области на адаптираните двигателни и спортни дейности. - Възможност за продължаване на обучението в друг ВУЗ, в по-горни образователни степени и в сродни професионални направления (по Наредбата за единните държавни изисквания по за придобиване на висше образование по специалността ,,Спорт“. Директива на Съвета на Европейските общности, Глава….чл..../2005 г. ЕС/ЕО Европейска квалификационна рамка (ЕКР) „Учене през целия живот“). - Необходими умения за удовлетворяване на изискванията на потребителите при спазване на правната уредба в държавата. - Образователно-квалификационната степен ,,магистър” се придобива след едногодишен курс на редовна или задочна форма на обучение – два семестъра (60 ECTS). За лица с бакалавърска или магистърска степен от друго висше училище (с адаптивен семестър). Обучението завършва със защита на дипломна работа или с държавен теоретичен изпит. |