Важно! Всеки студент се явява на изпит с конспект и с подходящо облекло, което изключва анцуг, къси панталони и потници.
KOНСПЕКТ ПО ПСИХОЛОГИЯ ЗА СТУДЕНТИТЕ ОТ ФАКУЛТЕТ "ПЕДАГОГИКА" ЗА УЧЕБНАТА 2019/2020 ГОДИНА
А. ОБЩА И СОЦИАЛНА ПСИХОЛОГИЯ
1. Психологията като наука – предмет, обект, задачи, методи. Психични явления и закономерности. Клонове на психологията. Тенденции на рзвитие. Място и значимост на психологическите знания в професионалната компетентност на учителя по физическо възпитание и спорт.
2. Личност. Основни понятия за личността. Личностна активност. Регулация и саморегулация на личността. Методи за диагностика на личността.
3. Основни свойства на личността. Способности – понятие и структура. Темперамент – същност, класификация, характеристика. Характер – същност и структура. Методи за диагностика.
4. Психични познавателни процеси. Обща характеристика. Сетивно познание. Усещане, възприятие, представа – същност, видове, особености. Методи за изследване и развитие на сетивно-познавателните процеси.
5. Абстрактно-логично познание. Обща характеристика. Мислене – същност и особености. Видове мислене. Мисловни операции и форми на мисленето. Език и реч. Методи за диагностика и развитие на мисленето.
6. Памет – същност и структура. Видове и типове памет. Методи за изследване и развитие на паметта.
7. Въображение. Видове въображение. Основни начини за формиране на образите на въображението. Методи за изследване и развитие на въображението.
8. Внимание – същност и особености. Видове внимание. Основни свойства на вниманието. Методи за диагностика и развитие на вниманието.
9. Воля и волева активност. Същност на волята и видове волеви действия. Структура на сложните волеви действия. Волеви качества. Методи за диагностика, контрол и развитие на волята.
10. Емоционални процеси. Същност на емоционалните процеси. Емоции и чувства. Общи и специфични особености на емоциите и чувствата. Методи за изследване и регулация на емоционалните процеси.
11. Психични състояния – характеристика и форми. Методи за изследване на психичните състояния.
12. Социалната психология като наука. Социални групи – същност и видове. Структура на малката социална група – социални норми, социални роли, групова сплотеност. Социално влияние – конформизъм и социално подчинение. Методи за диагностика. Лидерства и ръководство. Конфликти - управление и разрешаване.
13. Общуване – същност, видове, динамика. Функции на общуването. Аспекти на общуването – комуникативен, интерактивен, перцептивен. Култура на общуването. Развитие на комуникативните умения.
Б. ВЪЗРАСТОВА И ПЕДАГОГИЧЕСКА ПСИХОЛОГИЯ
1. Психология на развитието – предмет, обект, задачи. Исторически корени и динамика на психологията на развитието. Място и роля на психологията на развитието в професионалната компетентност на треньора.
2. Възрастови периодизации на психичното развитие. Видове периодизации. Критерии за периодизация. Работна периодизация. Основни закономерности в развитието.
3. Теории за развитието на човека. Същност и значение на теориите. Теория за научаването; когнитивни теории; психоаналитични теории; етология.
4. Биологичното и социалното - основни детерминанти на психичното развитие.
5. Моралното развитие в процеса на онтогенезата.
6. Психологическа характеристика на детството. Особености на психичното развитие. Психолого-педагогически изисквания при работа с деца от тази възраст.
7. Психологически особености на развитието през периода на средната училищна възраст. Ефективност на педагогическите въздействия.
8. Психологическа характеристика на горната училищна възраст. Психолого-педагогически изисквания при работата на треньора в юношеска възраст.
9. Психологическа характеристика на младежката възраст. Ефективност на педагогическите въздействия.
10. Психологическа характеристика на зрялата, напредналата и старческата възраст.
11. Педагогическата психология като наука – предмет, обект, задачи и методи на педагогическата психология. Учене, обучение, научаване – същност и детерминиращи фактори.
12. Теории за ученето. Бихевиористични и когнитивни теории. Теория за социалното учене. Диференциална психология на ученето.
13. Мотивация за учене. Методи за изследване и повишаване на мотивацията за учене. Видове активност в процеса на обучение. Средства за повишаване на активността в учебно-тренировъчния процес.
14. Педагогическото общуване като средство за обучение и възпитание. Характеристики, средства и форми на педагогическо общуване. Познавателни, емоционални и поведенчески компоненти на педагогическото общуване. Средства, методи и форми за въздействие на спортния педагог в учебно-тренировъчния процес.
15. Психологическа характеристика на личността на спортния педагог. Психологически основи на неговия професионализъм. Авторитет на спортния педагог. Критерии за оценка на дейността на спортния педагог. Професионално - личностна саморегулация и самоусъвършенстване на учителя по физическо възпитание.
В. СПОРТНА ПСИХОЛОГИЯ
1. Психология на физическото възпитание и спорта – предмет, обект, основни задачи. Възникване и развитие. Основни направления.
2. Психологическа характеристика на спортната дейност – същност и особености. Психологическа структура на дейността. Възможности за оптимизиране на спортната дейност.
3. Психологически предпоставки на обучението в урока по физическо възпитание (внимание, мислене, памет, интерес). Методи и средства за повишаване на активността на учениците в урока по физическо възпитание.
4. Психологически основи на двигателното обучение. Психологически особености на изграждането на двигателните навици в спорта.
5. Психомоторни качества на спортиста. Методи за диагностика и развитие.
6. Мотивационни измерения на заниманията със спорт.
7. Методи за изследване и развитие на мотивацията в спорта.
8. Психология на малката група в системата на физическото възпитание и спорт. Спортният отбор като социална група. Структура и структуриране в отбора. Ръководство и лидерство в отбора. Психологически климат и междуличностни отношения.
9. Методи за изследване на малката група в системата на физическото възпитание.
10. Подбор и ориентация в спорта. Психологически критерии за подбор.
11. Психическа подготовка в спорта. Същност, видове, етапи. Цели, задачи и методи. Планиране на психическата подготовка.
12. Интелект и спорт. Психологически основи на тактическата подготовка в спорта. Диагностика и развитие на интелектуалните и творческите способности в спорта.
13. Психични състояния в урока по физическо възпитание и тренировъчния процес. Работоспособност и умора. Предстартови психични състояния.
14. Психическо възстановяване на спортиста. Същност и характеристики. Динамика на възстановяването. Методи за психично възстановяване в спорта.
15. Психологически проблеми на детско-юношеския спорт.
ЛИТЕРАТУРА:
1. Попов, Н., Психология. Обща психология, НСА-ПРЕС, С., 1999.
2. Попов, Н., Психология. Социална психология, НСА-ПРЕС, С., 1999.
3. Попов, Н., Психология. Спортна психология, НСА-ПРЕС, С., 2015.
4. Герон, Е., Ю. Мутафова-Заберска, Мотивация при физическата дейност и спорта, част І и ІІ, С., НСА-ПРЕС, 2004.
5. Георгиев, М., Функционални състояния, С., НСА-ПРЕС, 2003.
6. Георгиев, М., Адаптация към стресови ситуации, С., НСА-ПРЕС, 2003.
7. Димитрова, Св., Екология на човешкото развитие – спорт и здраве, С., НСА-ПРЕС, 1996.
8. Домусчиева-Роглева, Г. Предсъстезателна тревожност и стрес в спорта, С., 2009.
9. Желязкова-Койнова, Ж., Практикум по възрастова психология. Част І – Детство, С., 2002.
10. Желязкова-Койнова, Ж., Практикум по възрастова психология. Част ІІ –Юношество, С., 2002.
11. Мутафова-Заберска, Ю., Цели и творчество на спортиста, С., Авангард Прима, 2004.
12. Попов, Н., Спорт за хората – Мотивация. Подбор., НСА-ПРЕС, С., 1999.
13. Янчева, Т., Психологическо осигуряване в елитния спорт, С., НСА-ПРЕС, 2005.
14. Янчева, Т., Личност и състезателна реализация, С., НСА-ПРЕС, 2004.
15. Янев, В., Психология на треньора в спорта, С., НСА-ПРЕС, 2001.
КОНСПЕКТ по МЕДИЦИНСКА ПСИХОЛОГИЯ
ЗА СТУДЕНТИТЕ І КУРС КИНЕЗИТЕРАПИЯ ЗА УЧЕБНАТА 2019/2020 ГОДИНА
1. Въведение в медицинската психология. Възникване и развитие. Предмет и задачи на медицинската психология. Раздели и методи в медицинската психология.
2. Личността в медицинската психология: личност и болест; защитни механизми на „Аз-а”.
3. Експериментално изследване на личността в клиничната практика. Акцентуация на личността.
4. Стрес, здраве и соматични симптоми.
5. Управление на стреса. Социална подкрепа. Когнитивни и емоционални стратегии за справяне.
6. Афективни разстройства. Емоционални и поведенчески прояви на тревожност в медицинската практика.
7. Емоционални и поведенчески прояви на депресия в медицинската практика.
8. Методи за регулация на афективните разстройства.
9. Шизофрения. Личностни разстройства.
10. Психосоматични зависимости и тяхната социална значимост. Профилактика и психотерапия.
11. Особености на психосоматичната личност. Психосоматични разстройства. Личностов профил при различните психосоматични заболявания
12. Психология на болния от различни соматични заболявания (сърдечно, раково и др.). Психологически проблеми на неизлечимо болните.
13. Синдром на „прегарянето” – диагностични критерии, фактори и психотерапевтични подходи.
14. Психотерапевтични интервенции в медицината.
15. Особености на общуването между кинезитерапевт и болен. Комплексен подход към болния и умението да се общува с него. Модели на връзката между пациент и кинезитерапевт.
ЛИТЕРАТУРА:
Ачкова, М., Приложна психология в медицината и здравните грижи, Коти ЕООД, София, 2001.
Борн, Е. Да се справим с тревожността и фобиите. Наръчник за терапевти и пациенти.С., ЛИК, 2008.
Дерогатис, Л., Т. Уайз, Тревожни и депресивни разстройства на соматично болни пациенти, изд. „Сиела”, София, 2000.
Домусчиева-Роглева, Г. Предсъстезателна тревожност и стрес в спорта. С, 2009.
Кайков, Д. Психична регулация и психични въздействия. С.,1998.
Лий Р. Решение за суперстреса. С., 2010.
Люис Д. Стресът. „Прозорец”, С., 1994.
Попов, Н. Психология. Медицинска психология. НСА-ПРЕС, С., 1999.
Серван – Шрайбер, Д. Да излекуваме тревожността, депресията и стреса без лекарства и психоанализа. „Изток – Запад”, С., 2004.
Сиймън, Дж., Д. Кенрик, Психология. НБУ, С., 2002.
Шулц, Д. Психология на растежа. НИ, С., 2004.
KOНСПЕКТ
ПО ПСИХОЛОГИЯ ЗА СТУДЕНТИТЕ ОТ ФАКУЛТЕТ "СПОРТ" ЗА УЧЕБНАТА 2019/2020 ГОДИНА
А. ОБЩА И СОЦИАЛНА ПСИХОЛОГИЯ
1. Психологията като наука – предмет, обект, задачи, методи. Психични явления и закономерности. Клонове на психологията. Тенденции на развитие. Място и значимост на психологическите знания в професионалната компетентност на треньора.
2. Личност. Основни понятия за личността. Личностна активност. Регулация и саморегулация на личността. Методи за диагностика на личността.
3. Основни свойства на личността. Способности – понятие и структура. Темперамент – същност, класификация, характеристика. Характер – същност и структура. Методи за диагностика.
4. Психични познавателни процеси. Обща характеристика. Сетивно познание. Усещане, възприятие, представа – същност, видове, особености. Методи за изследване и развитие на сетивно-познавателните процеси.
5. Абстрактно-логично познание. Обща характеристика. Мислене – същност и особености. Видове мислене. Мисловни операции и форми на мисленето. Език и реч. Методи за диагностика и развитие на мисленето.
6. Памет – същност и структура. Видове и типове памет. Методи за изследване и развитие на паметта.
7. Въображение. Видове въображение. Основни начини за формиране на образите на въображението. Методи за изследване и развитие на въображението.
8. Внимание – същност и особености. Видове внимание. Основни свойства на вниманието. Методи за диагностика и развитие на вниманието.
9. Воля и волева активност. Същност на волята и видове волеви действия. Структура на сложните волеви действия. Волеви качества. Методи за диагностика, контрол и развитие на волята.
10. Емоционални процеси. Същност на емоционалните процеси. Емоции и чувства. Общи и специфични особености на емоциите и чувствата. Методи за изследване и регулация на емоционалните процеси.
11. Психични състояния – характеристика и форми. Методи за изследване на психичните състояния.
12. Социалната психология като наука. Социални групи – същност и видове. Структура на малката социална група – социални норми, социални роли, групова сплотеност. Социално влияние – конформизъм и социално подчинение. Методи за диагностика. Лидерства и ръководство. Конфликти - управление и разрешаване.
13. Общуване – същност, видове, динамика. Функции на общуването. Аспекти на общуването – комуникативен, интерактивен, перцептивен. Култура на общуването. Развитие на комуникативните умения.
Б. ВЪЗРАСТОВА И ПЕДАГОГИЧЕСКА ПСИХОЛОГИЯ
1. Психология на развитието – предмет, обект, задачи. Исторически корени и динамика на психологията на развитието. Място и роля на психологията на развитието в професионалната компетентност на треньора.
2. Възрастови периодизации на психичното развитие. Видове периодизации. Критерии за периодизация. Работна периодизация. Основни закономерности в развитието.
3. Биологичното и социалното - основни детерминанти на психичното развитие. Теории за възрастовото развитие.
4. Моралното развитие в процеса на онтогенезата.
5. Психологическа характеристика на детството. Особености на психичното развитие. Психолого-педагогически изисквания при работа с деца от тази възраст.
6. Психологически особености на развитието през периода на средната училишна възраст. Ефективност на педагогическите въздействия.
7. Психологическа характеристика на горната училищна възраст. Психолого-педагогически изисквания при работата на треньора в юношеска възраст.
8. Психологическа характеристика на младежката възраст. Ефективност на педагогическите въздействия.
9. Психологическа характеристика на зрялата, напредналата и старческата възраст.
10. Педагогическата психология като наука – предмет, обект, задачи и методи на педагогическата психология. Учене, обучение, научаване – същност и детерминиращи фактори.
11. Теории за ученето. Бихевиористични и когнитивни теории. Теория за социалното учене. Диференциална психология на ученето.
12. Мотивация за учене. Методи за изследване и повишаване на мотивацията за учене. Видове активност в процеса на обучение. Средства за повишаване на активността в учебно-тренировъчния процес.
13. Педагогическото общуване като средство за обучение и възпитание. Характеристики, средства и форми на педагогическо общуване. Познавателни, емоционални и поведенчески компоненти на педагогическото общуване. Средства, методи и форми за въздействие на спортния педагог в учебно-тренировъчния процес.
14. Психологическа характеристика на личността на спортния педагог. Психологически основи на неговия професионализъм. Авторитет на спортния педагог. Критерии за оценка на дейността на спортния педагог. Професионално-личностна саморегулация и самоусъвършенстване на треньора (учителя по физическо възпитание).
В. СПОРТНА ПСИХОЛОГИЯ
1. Спортната психология като наука – предмет, обект, основни задачи. Възникване и развитие. Основни направления. Място и значимост на спортната психология за теорията и практиката на спорта.
2. Психологическа характеристика на спортната дейност – същност и особености. Психологическа структура на дейността. Възможности за оптимизиране на спортно-състезателната дейност.
3. Психологически основи на двигателното обучение. Психологически особености на изграждането на двигателните навици в спорта.
4. Психомоторни качества на спортиста. Методи за диагностика.
5. Личност и състезателна реализация. Особености на личността на спортиста. Личностна активност. Подготвеността като интегрална характеристика на личността на спортиста. Методи за диагностика на личността на спортиста.
6. Мотивация и спорт. Методи за изследване и развитие на мотивацията в спорта.
7. Спортният отбор като социална група. Структура и структуриране в отбора. Ръководство и лидерство в отбора. Психологически климат и междуличностни отношения. Методи за диагностика на структурата и взаимоотношенията в спортния отбор.
8. Особености на вниманието в спортната дейност. Ориентираща, контролираща и насочваща функции на вниманието при изпълнение на двигателните действия. Особености на вниманието в отделни видове спорт. Методи за изследване и развитие на вниманието в спорта.
9. Воля и спорт. Характеристика на трудностите в спорта. Управление на волевата активност по време на тренировка и състезание. Волева подготовка на спортиста. Методи за диагностика на волята в спорта.
10. Интелект и спорт. Психологически основи на тактическата подготовка в спорта. Диагностика и развитие на интелектуалните и творческите способности в спорта.
11. Работоспособност и умора. Динамика на психичните състояния на спортиста в учебно-тренировъчния процес. Методи за диагностика на работоспособността и умората.
12. Стрес и тревожност в спорта. Предстартови състояния. Регулация и саморегулация на състоянията в спортносъстезателната дейност. Методи за диагностика.
13. Психическо възстановяване на спортиста. Същност и характеристики. Динамика на възстановяването. Методи за психично възстановяване.
14. Психична устойчивост и надеждност на спортиста и треньора. Същност и прояви. Фактори на психичната устойчивост по време на тренировка и състезание. Методи за изследване и повишаване на устойчивостта и надеждността на спортиста.
15. Подбор и ориентация в спорта. Психологически критерии за подбор. Психоспортограма (за определен вид спорт).
16. Психологическо осигуряване на спортната дейност. Място и роля на психологическото осигуряване в системата на спортната подготовка. Нива на психологическо осигуряване. Основни направления.
17. Психическа подготовка в спорта. Същност, видове, етапи. Цели, задачи и методи. Планиране на психическата подготовка.
ЛИТЕРАТУРА:
1. Попов, Н., Психология. Обща психология, НСА-ПРЕС, С., 1999.
2. Попов, Н., Психология. Социална психология, НСА-ПРЕС, С., 1999.
3. Попов, Н., Психология. Спортна психология, НСА-ПРЕС, С., 2015.
4. Герон, Е., Ю. Мутафова-Заберска, Мотивация при физическата дейност и спорта, част І и ІІ, С., НСА-ПРЕС, 2004.
5. Георгиев, М., Функционални състояния, С., НСА-ПРЕС, 2003.
6. Георгиев, М., Адаптация към стресови ситуации, С., НСА-ПРЕС, 2003.
7. Димитрова, Св., Екология на човешкото развитие – спорт и здраве, С., НСА-ПРЕС, 1996.
8. Домусчиева-Роглева, Г. Предсъстезателна тревожност и стрес в спорта, С., 2009.
9. Желязкова-Койнова, Ж., Практикум по възрастова психология. Част І – Детство, С., 2002.
10. Желязкова-Койнова, Ж., Практикум по възрастова психология. Част ІІ –Юношество, С., 2002.
11. Мутафова-Заберска, Ю., Цели и творчество на спортиста, С., Авангард Прима, 2004.
12. Попов, Н., Спорт за хората – Мотивация. Подбор., НСА-ПРЕС, С., 1999.
13. Янчева, Т., Психологическо осигуряване в елитния спорт, С., НСА-ПРЕС, 2005.
14. Янчева, Т., Личност и състезателна реализация, С., НСА-ПРЕС, 2004.
15. Янев, В., Психология на треньора в спорта, С., НСА-ПРЕС, 2001.